view sourceprint?

Tredje praktikdagen!


Tjena! Idag har det inte hänt så mycket. Förutom att jag och Pär.A har börjat planera lektionen vi ska hålla i. Först ville Inge  att vi skulle hålla en genomgång av eyptien, men nja det kändes inte så lockande. Minns ju ingenting!? Men sen så kom jag och Pär fram till att vi ville köra lite mer lekar/värderingsövningar, för de går ju ändå i sexan och orkar nog inte lyssna på när vi pratar om egyptien.

♦ Det första vi ska göra är "vem jag skulle ta med mig från en bussolycka". Då finns det flera alternativ på olika personer med olika egenskaper. Så deras uppgift blir då att välja vilka de skulle rädda och vilka de ska lämna kvar, men de måste ju såklart motivera varför de gör som de gör.

♦ Sen ska vi köra den här "vad man vill ta med sig till en öde ö". man sitter i en ring och säger vad man vill ta med sig. Men grejen är att det finns ett speciellt mönster/regel som de ska komma på under tiden. Mönstret är då att man ska säga en sak som börjar på samma färg som du har på din tröja. Ex. om jag har en blå tröja får jag bara säga: "jag vill ta med mig en boll", jag tar med mig en bil" osvosv. Så kör man tills alla har listat ut det.




♦ Vi kommer nog också köra det där då man ska gå och ställa sig i olika hörn för att det är olika alternativ på en fråga. och sedan berätta varför de tyckte just så.

Temat/ämnet/syftet med denna lektion kommer vara att vi ska lära dem att vi alla är unika och är olika duktiga på olika saker och att vi är alla lika värda oavsett vem man är eller var man kommer ifrån. Vi vill få dem att inte kränka andra, utan istället få dem att ha förståelse för andra.


Jag tror det kan bli intressant och se hur de kommer att motivera sina åsikter!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se bloggping RSS via nybloggat.se
RSS 2.0